Przygotowanie się do uczenia się i egzaminów

Jak wykorzystać potencjał mózgu

Nasz mózg jest niepojęcie chłonny. Żadnemu komputerowi nie udaje się zbliżyć do funkcji tego organu. Jednak w większości przypadków dyslektyków sama nauka sprawia wielkie trudności, a egzaminy czy testy tylko pogłębiają niezadowolenie wśród dzieci i dorosłych.

Niezależnie od tego, czy mamy zasiąść do nauki, czy czeka nas egzamin, najważniejszą informacją dla nas jest to, że stres uniemożliwia wykorzystywanie potencjału umysłu. Stres nie pozwala na uczenie się. Wynika to z czystej fizjologii organizmu.

Jeśli nasz mózg otrzymuje informację o zagrożeniu (a tak najczęściej katalogowany jest strach, niepokój), to uruchamia wszelkie funkcje organizmu, które służą ucieczce lub obronie. Ta bardzo ważna funkcja mózgu sprawia, że cała energia wysyłana jest do części ciała, które pomogą w zagrożeniu. W stresie uruchamiany jest odruch przetrwania energia idzie do kończyn (dlatego odczuwamy napięcie nóg i rąk), wyostrza się też węch i słuch. Tak pomocne przy ucieczce lub obronie. Koncetracja więc kierowana jest nie do tych funkcji, które pomocne są do nauki.

To, co jest konieczne do przetrwania, bardzo przeszkadza nam biologicznie w tym, żeby się uczyć. Szczęśliwi ci, którzy nie stresują się nauką czy testami, jednak u dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu ten stres występuje pernamentnie. Powodując po prostu awersję do nauki.

Wnioskiem najważniejszym dla nas jest to, aby stworzyć warunki do nauki, które powodują poczucie bezpieczeństwa, odpowiedniej koncentracji i pozytywne nastawienie. Pomocne tutaj będą wszelkiego rodzaju sposoby uczenia poprzez zabawę (zobacz nasze ćwiczenia online). Oraz ćwiczenia fizyczne!

Nasze nastawienie, emocje wynikają nie tylko z nastroju, ale też z ruchu. Wszystko to jest ze sobą połączone. Uczenie się angażuje całe ciało. Ciężko dzieciom z zaburzeniami koncetracji usiedzieć w miejscu. Szczególnie przy lekcjach. Pozwólmy dzieciom na wiercenie się – jest to ich prośba utrzymania równowagi. I ćwiczmy równowagę – zacznijmy małymi kroczkami. Jeśli trudności sprawia wykonanie pajacyka, stawajmy na jednej nodze – trzymając dziecko za ręce, skaczmy, odrywajmy się od ziemi. Można też wybrać się na plac zabaw, gdzie jest tzw. linarium, które wymusza balansowanie ciała w celu utrzymania równowagi.

Więcej przeczytać możecie w ciekawym artykule Małgorzaty Taraszkiewicz, psychologa edukacyjnego, trenera, członka Grupy Edukacyjnej XXI, członka zespołu e-Redakcji Edunews.pl
http://www.edunews.pl/edukacja-na-co-dzien/edukacja-przez-zycie/1876-zarzadzania-wlasnymi-stanami-podczas-uczenia-sie

2 thoughts on “Przygotowanie się do uczenia się i egzaminów

  1. Witam
    Mam dziecko dyslektyczne i chciałabym podzielić się tym co pomogło mojej 10 letniej córce przestać robić błędy ortograficzne. Znalazłam w jednej z księgarni internetowych rewelacyjną książkę „Jak nauczyć się ortografii metodą szybkiego zapamiętywania” (e- booka) Moja Julka praktycznie w ciągu 3 dni przestała robić błędy ortograficzne. Nie mogłam w to uwierzyć. Teraz z dyktanda są jej mocną stroną.

    Monika

  2. Najważniejsze to zrozumieć, że dysleksja lub dysgrafia to powód do zabrania się do działania a nie tylko poprzestania na stwierdzeniu problemu. To da się zrobić, dziękuję za tą stronę zawiera dużo wartościowej wiedzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s