Wskazówki dla dyslektyków – odrabianie pracy domowej

Poniżej zamieszczam kilka wskazówek, opracowanych przez  Brytyjskie Towarzystwo Dysleksji (British Dyslexia Association), dla rodziców dzieci dyslektycznych.

1. Należy pamiętać o tym, jaki jest cel zadania domowego. Zadanie domowe ma na celu przećwiczenie umiejętności, które Twoje dziecko już posiada. Jeżeli zadanie jest zbyt trudne powinieneś omówić to z nauczycielem. Zbyt trudne lub zbyt czasochłonne zadania zniechęcą dziecko.

2. Odrabianie zadań domowych powinno być zwyczajem. Miejsce do nauki powinno być ciche. Na biurku / stole powinno być dużo miejsca, tak, aby bez problemu korzystać z potrzebnych przyrządów.  Postaraj się znaleźć odpowiedni czas w ciągu dnia na odrabianie zadań domowych.  Pamiętaj, że dziecko może być bardzo zmęczone zaraz po powrocie ze szkoły.

Staraj się wprowadzić nawyk codziennego czytania. Im więcej dziecko ćwiczy, tym większa szansa na polepszenie umiejętności czytania. Jeżeli dziecko się zniechęci, czytaj wraz z nim na głos. Pomoże mu to zrozumieć i cieszyć się tym co czytacie.

3. Podziel pracę domową na mniejsze części. Pomiędzy zadaniami róbcie przerwy. Zbyt duże zadania dla dziecka z dysleksją mogą być zniechęcające i frustrujące.

Przejrzyj polecenia do zadań i upewnij się, czy dziecko je rozumie. Jeżeli to konieczne przeczytaj na głos polecenia i zróbcie razem pierwszy przykład. Przy wypracowaniach pomóż dziecku najpierw ułożyć plan.

4. Pomóż dziecku wyrobić umiejętność samodzielnego sprawdzania. Możesz np wprowadzić taki proces:

– sprawdzenie wielkich liter,

– ogólny wygląd,

– interpunkcja,

– pisownia.

Naucz swoje dziecko korzystać z komputera i z automatycznego sprawdzania pisowni.

Dziecko należy pochwalić za odrobienie zadań domowych. Możesz wymienić, które zadania wg Ciebie wykonało najlepiej.

5. Organizacja (gimnazjum/szkoła średnia)

Zachęć i pomóż utrzymać porządek w notatkach, pogrupuj notatki tematycznie.

Jeżeli dziecko ma problemy z prawidłowym odrobieniem zadań domowych, postaraj się, aby dziecko porównało wyniki z innym uczniem z klasy.

Systematycznie pytaj nauczycieli, czy dziecko rozwiązuje poprawnie zadania. Sprawdzaj, czy dziecko zabiera do szkoły potrzebne książki i przyrządy. Jeżeli jest z tym kłopot, stwórzcie plan.

6. Techniki uczenia (gimnazjum/szkoła średnia)

Upewnij się, czy dziecko ma skuteczny plan na rozwiązanie takich zadań jak pisanie wypracowania czy uczenie się do egzaminu/sprawdzianu. Wypracuj wraz z dzieckiem metody rozwiązywania problemów, które będzie mógł stosować, kiedy „utknie” w trakcie rozwiązywania zadania. Na przykład: jakimi różnymi sposobami można rozwiązać dane zadanie, kogo można spytać o pomoc, gdzie można szukać pomocy (internet, podręczniki, notatki).

Przepytaj dziecko przed sprawdzianem. Zachęć do robienia notatek, podrkeślania lub „podświetlania” mazakiem kluczowych pojęć, rysowania obrazków, robienia tego wszystkiego, co ma korzystny wpływ na zapamiętywanie informacji.

7. Używanie technologii (gimnazjum/szkoła średnia)

Używanie tzw. audiobooków przy czytaniu pomaga i przyspiesza lekturę książek.  Także rozwiązywanie niektórych zadań przy pomocy komputera jest ciekawsze i mniej czasochłonne.

2 thoughts on “Wskazówki dla dyslektyków – odrabianie pracy domowej

  1. Ja sama się przekonałam, że z dzieckiem trzeba mimo wszystko siąść nawet jak jest starsze. Bo nowe środowisko, inaczej jest, więcej nauczyciele wymagają, więc trzeba pomóc się przystosować do nowych warunków.

Dodaj komentarz